Pietiniame Molėtų rajono pakraštyje įsikūrę du istoriškai visai
Lietuvai labai svarbūs miesteliai - Dubingiai ir Giedraičiai.
Jie neatsiejamai susiję su garsių didikų giminių - Radvilų ir
Giedraičių -veikla, garsūs savo paveldu, mena įvairių
laikotarpių kovas už Lietuvos laisvę.
ManvydasVITKŪNAS
Dubingiai, Giedraičiai
Dubingiai garsėja itin gražia gamta ir labai turtinga
istorija. Dubingiai yra įsikūrę ant Asvejos, kitaip dar vadinamo
Dubingių, ežero kranto. Šis ežeras - ilgiausias Lietuvoje -
beveik 22 km ilgio (su Žalktynės ir Vyriogalos įlankomis - net
30 km), trečias pagal gylį (giliausia vieta - 50 m) ir vienas
didžiausių mūsų šalies ežerų. Jame yra penkios salos, o jo
kranto linijos ilgis - daugiau nei 72 kilometrai.
Dubingių svečius žavi nuostabus Asvejos ežero slėnis ir 76
metrų ilgio medinis tiltas per ežerą, atidarytas 1934 metais. Ta
proga Dubingiuose lankėsi pats šalies Prezidentas Antanas
Smetona, buvo surengtos didelės iškilmės. Netoli ežero, ant
kalvos buvusioje piliavietėje, 1938 m. buvo pastatytas
Prezidento A. Smetonos vasarnamis (vėliau sudegintas).
Atvykstant į Dubingius nuo Vilniaus, tiltas tarsi remiasi į
didžiulę kalvą - Dubingių piliavietę. Dabar tai Asvejos ežero
pusiasalis, anksčiau buvęs sala. Povandeninių archeologinių
žvalgymų metų į rytus nuo naujojo Dubingių tilto buvo rasti
viduramžių tilto, jungusio tuometę Dubingių piliavietės
salą su krantu, poliai.
Vieną seniausių piliavietėje stovėjusių pilių pastatė
Lietuvos didysis kunigaikštis Vytautas. Piliavietėje jis taip
pat fundavo Šv. Dvasios bažnyčią.
XVI a. pradžioje Dubingiai atiteko Radviloms. Nuo to laiko
iki XVII a. vidurio, kai pagrindine Radvilų rezidencija
dabartinėje Lietuvos teritorijoje tapo Biržai, Dubingiai buvo
neatsiejami nuo Radvilų giminės iškilimo ir klestėjimo
istorijos.
Čia liūdėjo Barbora Radvilaitė
1547 ir 1548 m. sandūroje Dubingiuose kelis mėnesius gyveno
Mikalojaus Radvilos Rudojo sesuo, Lietuvos didžiojo kunigaikščio
Žygimanto Augusto žmona Barbora Radvilaitė. Dubingiai jai tapo
laikinu prieglobsčiu, kai Barboros vedyboms su Žygimantu
nepritarė karaliaus motina karalienė Bona ir daugelis lenkų
didikų. Dubingiuose praleistas laikas nebuvo lengvas. Barbora
labai ilgėjosi mylimojo, ir net be galo gražios Dubingių
apylinkės - vaizdingas kalvų apsuptas ežeras ir pilis-neteikė
jai paguodos. Gyvendama Dubingiuose, Barbora Žygimantui parašė
aštuonis laiškus, išlikusius iki mūsų dienų.
XVI a. pradžioje Radvilos Dubingiuose pastatė naują
mūrinę pilį, vėliau ir rūmus. Medinės katalikų bažnyčios vietoje
iškilo mūrinė evangelikų reformatų bažnyčia, kurioje buvo
palaidoti kai kurie Radvilų giminės atstovai.Taip Dubingių
bažnyčią bandyta paversti Radvilų giminės mauzoliejumi.
Manoma, kad XVII a. viduryje rusų kariuomenės invazijos metu
Radvilų kapavietės buvo išplėštos, o palaikai - išniekinti. Po
šios invazijos kažkas surinko palaikus ir perlaidojo juos
atskiroje dėžėje po bažnyčios grindimis. XVIII a. pradžioje
Radvilos, Dubingių paveldėtojai, ieškojo savo protėvių kapų, bet
jų nerado. Visgi ši laidojimo vieta buvo rasta archeologinių
tyrimų metu 2004-aisiais. '
Giedraičių bei Dubingių apylinkėse gausu ir kitų
archeologinių paminklų - piliakalnių, pilkapynų, senkapių. Vien
Giedraičių seniūnijoje yra šeši piliakalniai, iš kurių bene
garsiausias - Piliakiemių, esantis kitapus Klemento ežero, ant
kurio kranto įsikūrę Giedraičiai. Paslaptingas ir Kamastos
piliakalnis, supamas pelkių. Tačiau bene įdomiausias yra Jonėnų
piliakalnis, esantis Asvejos ežero saloje.
Perlaidoti Radvilų palaikai
XVIII a. pabaigoje - pirmoje XIX a. pusėje Dubingių pilis
sunyko. Žemės paviršiuje teliko menki griuvėsiai ir įtvirtinimų
pėdsakai.
2003
m. buvo pradėti piliavietės archeologiniai tyrinėjimai, kurių
metu atkasti bažnyčios pamatai, surasti septynių Radvilų
dinastijos nariu palaikai, atidengtas visas rūmų plotas, aptikta
daug vertingų radinių. Sutelkus archeologų, istorikų,
antropologų pajėgas, buvo atlikti išsamūs piliavietės ir atrastu
palaikų tyrimai. Gretinant kaulinę medžiagą, išlikusius
portretus, naudojant išlikusią rašytinę informaciją, pavyko
identifikuoti aptiktų Radvilų giminės atstovų palaikus.
2009-ųjų rugsėjį po iškilmingos ceremonijos Vilniaus Radvilų
rūmuose buvo palydėti ir Dubingių piliavietėje perlaidoti
Radvilų giminės atstovų palaikai, tarp jų - Mikalojaus Radvilos
Juodojo (1515-1565) bei Mikalojaus Radvilos Rudojo 1512-1584).
Amžininkai taip praminė šiuos Lietuvai itin nusipelniusius
pusbrolius dėl skirtingos plaukų ir barzdos spalvos.
Buvusioje karčemoje - informacijos centras
Ne mažiau nei ptiavietė garsus ir kitas Dubingiuose esantis
kultūros paveldo objektas - XIX a. pirmosios puses
užvažiuojamieji namai su karčema. Tai bene pagrindinis
architektūrinis akcentas. Ant kalno stovinti medinė bažnyčia -
itin kukli, todėl žvilgsnis visada pirmiausia užkliūva už šio
didžiulio pastato. Žinoma, jis kiek pasikeitęs nuo anų laikų. Iš
pradžių pastatas buvo dengtas šiaudais, paskui - malksnomis.
Pusę užvažiuojamųjų namų ploto užėmė milžiniška ratinė. Greta
jos buvo keturi nakvynės kambariai, karčema, savininko
gyvenamosios patalpo. prie Antrąjį pasulinį karą
pastatas priklausė girininkijai, čia taip pat buvo parduotuvė.
Sovietmečiu buvusioje karčemoje po vienu stogu tilpo net keturi,
sakytum, sunkiai suderinami objektai - melžėjų bendrabutis,
pieno priėmimo punktas, parduotuvė ir tvartas. Vėliau pastatas
buvo restauruotas, čia įrengta poilsiavietė. Dabar istoriniame
pastate įsikūręs Asvejos regioninio parko lankytojų centras ir
parko direkcija.
Atvažiavus į tokį seną miestelį kaip Dubingiai, žvilgsnis
tiesiog ieškote ieško didingo bažnyčios pastato. Deja,
Dubingiuose jo seniai nebėra. Šios bažnyčios istorija - kupina
dramatizmo: pokariu ji du kartus - 1954 ir 1958 m. - sudegė.
Spėjama, kad tai galėjo būti vietos komunistų darbas. Išties
keista: bažnyčia stovėjo daugybę metų, ir staiga be jokios
aiškios priežasties per ketverius metus kilo du gaisrai. Pasak
senųjų dubingėnų, pokario metais vietos valdžia itin nepalankiai
žiūrėjo į bažnyčią. Kai po antrojo gaisro bažnytėlė buvo įkurta
buvusioje prieglaudoje, špitolėje", kur yra ir dabar, tuomečio
tarybinio ūkio direktorius lyg iš piktumo tarp jos ir klebonijos
pastatė kontorą, tarsi kitos vietos visuose Dubingiuose nebūtų
atsiradę.
Kruvinų kovų aidas
Dubingių ir Giedraičių apylinkės pažymėtos skaudžiais
sudėtingų pirmosios XX a. pusės lietuvių ir lenkų santykių
ženklais. Antrojo pasaulinio karo metais Dubingiuose ir jų
apylinkėse įvyko kraupi tragedija. 1944 m. birželio 23 d. lenkų
Krašto armijos (lenk. Armia Krajovva) kovotojai nužudė
beveik šimtą lietuvių. Buvo ir ypač žiaurių atvejų - Vymančių
kaime jie sušaudė visą Vinclovų šeimą: tėvą, motiną ir penkis
vaikus.
Šalia netoli Dubingių esančio kito garsaus miestelio -
Giedraičių - Lietuvos kariuomenei 1920 m. pavyko sustabdyti
Vilnių okupavusių lenkų pajėgų veržimąsi gilyn į mūsų šalį. Iki
šiol bene pagrindinis turistų lankomas objektas Giedraičiuose -
pačiame miestelio centre 1932-aisiais pastatytas Antano
Jaroševičiaus suprojektuotas paminklas Karžygiams, žuvusiems už
Lietuvos laisvę ties Giedraičiais 1920 m.". Įdomu, kad tai
vienintelis Lietuvoje nepriklausomybės kovoms skirtas paminklas,
išstovėjęs per visą sovietų okupacijos laikotarpį. Miestelyje
taip pat yra kovose už Lietuvos laisvę žuvusių karių kapai.
Beveik du dešimtmečius palei Giedraičius, likusius Lietuvos
dalyje, ėjo demarkacinė linija su lenkų užimtu Vilniaus kraštu.
Giedraičių A. Jaroševičiaus vidurinėje mokykloje įrengtame
kraštotyros muziejuje yra saugomas unikalus eksponatas -
demarkacinę liniją žymėjęs gelžbetoninis stulpas.
Narsioji mokytoja
Kraštotyros muziejuje galima rasti medžiagos ir apie kitą
tikrą Giedraičių krašto legendą - mokytoją kovotoją Malviną
Valeikienę. Ji išgarsėjo savo žygiais kovų su lenkais metu.
Netoli Giedraičių buvusiame Bekupės dvare buvo apsistojęs
lietuvių kariuomenės dalinys. Jį netikėtai užpuolus lenkams,
užvirė kruvinos kautynės, buvo daug žuvusiųjų ir sužeistųjų.
Atvirame lauke gulėjo daug aimanuojančių aukų, kuriomis vykstant
susišaudymui niekas nesirūpino. Tada mokytoja ant baltos
paklodės užsiuvo raudoną kryžių ir patraukė į kautynių lauką.
Jai pavyko išgabenti visus sužeistuosius. Tai buvo pirmasis
Raudonojo kryžiaus vėliavos panaudojimo Lietuvoje atvejis.
Mokytoja išgarsėjo ir kitu žygdarbiu - sužinojusi, kad lenkų
okupuotame kaime, iš kurio po netikėtos atakos buvo išstumtas
Lietuvos kariuomenės dalinys, liko, mūsų karių paslėptas iždas
ir kai kurie dokumentai, moteris perėjo frontą, paėmė pinigus
bei dokumentus ir sėkmingai grįžo į Giedraičius. Elgetaujančia
moterimi persirengusi mokytoja vos išvengė suėmimo - lenkų
kareiviai pakelės smuklėje atkreipė dėmesį į lakuotus
varguolės" nagus. Tačiau moterį paslėpė smuklės savininkas
žydas. 1927 m. M. Valeikienė buvo apdovanota Vyčio kryžiaus
ordinu. Karo metais mokytojos šeima slėpė žydus.
Garsieji Giedraičių giminės ainiai
Dabar Giedraičių centre stūkso Šv. Baltramiejaus bažnyčia,
pastatyta 1809 m., ir itin daili akmenų mūro varpinė, sukurta
XIX a. viduryje pagal architekto, Vilniaus universiteto
profesoriaus Karolio Gregotovičiaus projektą.
Pirmoji bažnyčia Vytauto Didžiojo pavedimu Giedraičiuose
iškilo dar 1410-aisiais. Dabartinę bažnyčią pastatė vienas
iškiliausių šį kraštą valdžiusios didikų Giedraičių giminės
atstovų, Žemaičių vyskupas Juozapas Arnulfas Giedraitis
(1754-1838) ir jo brolis Martynas. Vyskupas buvo lietuvių kalbos
puoselėtojas. Bene svarbiausiu jo darbu yra laikomas pirmasis
viso Naujojo Testamento teksto katalikams vertimas į
lietuvių kalbą. Gimęs šalia Giedraičių, Juozapas Arnulfas
visą gyvenimą mylėjo šį kraštą. Vykdant jo valią, po mirties
vyskupo širdis buvo išimta, atvežta į Giedraičius ir palaidota
bažnyčios presbiterijos sienoje. Pats vyskupas ilsisi buvusiame
Žemaičių vyskupijos centre Varniuose.
Vyskupo mitrą dėvėjo ir kitas Giedraičių giminės atstovas
-Merkelis Giedraitis (1536-1609), taip pat globojęs lietuvišką
spaudą, įsteigęs Žemaitijoje pirmąjį vienuolyną.
Katalikams itin svarbus dar vienas iš šio krašto kilęs
garbingos Giedraičių giminės atstovas - Mykolas Giedraitis,
gimęs apie 1420 metus. Silpnos sveikatos, luošas berniukas
vaikščiojo su ramentais. Jis buvo labai pamaldus ir tapo
vienuoliu. Kurį laiką gyveno Bistryčioje (dab. Baltarusijoje),
vėliau išvažiavo į Krokuvą, kur studijavo universitete
filosofiją, o paskui buvo Šv. Morkaus bažnyčios zakristijonas.
Teigiama, kad kunigaikščių ainis, tapęs vienuoliu, turėjo
aiškiaregystės dovaną ir išpranašavo, jog sudegs Šv. Morkaus
vienuolynas. Kartą atidarius bažnyčioje buvusį jo karstą,
palaikai buvo rasti nesuirę. Vienuolio kapas pradėtas garbinti,
palaikai buvo perkelti į sarkofagą. Mykolą Giedraitį imta
laikyti palaimintuoju, zakristijonų globėju. Dukart buvo
pradėtas, bet taip ir nebaigtas beatifikacijos (paskelbimo
šventuoju) procesas. Jeigu jis būtų pavykęs, turėtume dar vieną
(greta šv. Kazimiero) su mūsų šalimi tiesiogiai susijusį
šventąjį.
savaitė nr, 4, 2011 m. |